9.

Sommaren är officiellt slut. 1 september invigs med radiolyssnande och parfymsprutande i mitt rum. Jag har tagit fram min kalender på franska, skrivigt in födelsedagar, påminnselser, prov, konserter, vässar blyertpennor och köper nya ritblock. Jag klipper av mig festivalarmbandet och köper höstsvarta, blankputsade skor. Det är hög tid för ordning. Göra rätt, komma i tid, komma ihåg, vara trevlig. Nytt år i skolan. Logiska tankar istället för känslor. Sömn istället för sena telefonsamtal. Bort med ölen, vinet och jägerflaskorna under sängen och ciggen gömda inuti nattduksbordet, (mamma om du ser det här, glöm det, det finns inte alls) rensa må-bra-lådan, sluta hetsköpa onödiga saker, studera i tid, sluta glömma bort viktiga möten. Men om jag ska vara ärlig är det inte riktigt så jag fungerar.

Jag åker hellre fel med 9:an mot Angered eller med 1:an till Östra Sjukhuset eller med 60 bussen som tar mig långt ifrån min destination. Jag prioriterar hellre 25 kronors chokladmuffins på condeco-cafét framför att komma hem till ensamhet, tystnad och ångestvridningar om nätterna. Jag står hellre på centralstationen och sjunger med till Aprilhimlen än att skriva labbraportlektioner och göra portfolion och somna på soffan. Åka tåg Göteborg C vid 7:29 från Ytterby station eller buss Mölnycke 7:11 och hoppa av vid Brunnsparken, varje dag, varje morgon, varje eftermiddag hem, fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka i vad som känns som en evighet i kollektivtrafiken, trots att skolan började för ungefär tre veckor sedan. Jag får stå ut med par som tittar varandra i ögonen, kysser varandras läppar och hållar varandras händer. Jag vill säga att jag egntligen inte bryr mig om dem men egentligen så gör jag det mer än vanligt.

 

IDAG.

Misshandlat mina ben genom att gå in i bordskanterna i skolan, åka upp och ner på stolarna, bita på pennan av frukstration, äta pannkakor med allt för mycket socker på, planera picnic i Slottskogen men mina närmaste vänner, laddamobilenfika med gammal kompis, komma hem till lagad mat och dricka te i mitt vitklädda rum.

 

IMOROGN.

Bli full. Glömma allt som tynger mig och säga saker jag aldrig skulle vågat nykter. Gå längst Haga och vissla melodier av Lasse Lidh och Lars Winnerbäck.


Kommentarer

:

Ditt namn:
Kom ihåg mig här?

E-post:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0